امکان افزایش 10 برابری ظرفیت هارد دیسک به لطف لایه‌‌ محافظتی گرافن!

همین حالا امتیاز دهید
امتیاز: 5.00 از 5. کل امتیازات: 1 رأی.
لطفا صبور باشید...

به گفته ژورنال معتبر علمی Nature محققان دانشگاه کمبریج توانسته‌اند توان ذخیره سازی اطلاعات در صفحات هارد دیسک (پلاتر) را تا 10 برابر افزایش دهند! محققان دانشگاه کمبریج موفق شده‌اند تا با استفاده از ماده‌ای به نام گرافن (graphene)، ظرفیت هارد دیسک ها را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. این ماده از ساختار بلوری لانه زنبوری دوبعدی تشکیل شده است که در علم شیمی یکی از مقاوم ترین اشکال مولکولی است. مقاومت در برابر ضربه و حرارت از ویژگی های بارز این ماده است که سبب شده تا شاهد استفاده از این ماده در تجهیزات نظامی مانند شیشه های ضد گلوله نیز باشیم.

مدلی که ساختار شش ضلعی گرافن را روی نیمکت آزمایشگاهی در مرکز موسسه گرافن ملی دانشگاه منچستر ، در منچستر ، انگلستان نشان می دهد. عکاس: متیو لوید/ از رسانه بلومبرگ

‌تا به امروز تولید کنندگان هارد دیسک از موادی به نام COC (carbon overcoat conventional) برای محافظت از سطح پلاترهای هاردیسک (دیسک چرخان داخل هارد دیسک) استفاده می‌کردند، این ماده که با نام لایه “روکش کربنی معمولی” شهرت دارد به صورت لایه ای روی پلاترها قرار میگیرد که نقش یک محافظ را برای خانه های حافظه هنگام خواندن و نوشتن اطلاعات ایفا می‌کند. حال محققان دانشگاه کمبریج توانسته‌اند با جایگزین کردن این مواد محافظتی، با “گرافن” موفق شده‌اند به نتیجه شگفت‌انگیز دست پیدا کنند.

Graphene بهترین جایگزین برای COC

اگر با نگاه فنی به این موضوع نگاه کنید متوجه خواهید شد که هرچه ضخامت این ماده کاهش یابد امکان تولید پلاتر (دیسک سخت) با خانه های حافظه کوچک تر و در نتیجه ظرفیت های بالاتر امکان پذیر می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید ضخامت لایه “COC” در هارد دیسک های تولید شده در سال 1990 به 12.5 نانومتر می‌رسید که به لطف پیشرفت علم در سالیان اخیر به 3 الی 4 نانومتر رسیده است. این لایه محافظتی در هر اینچ مربع از مساحت پلاتر امکان ذخیره سازی 1 ترابایت اطلاعات فراهم می‌کند اما این محاسبه در لایه Graphene بسیار متفاوت است!

نمایی از مقاومت لایه Graphene در برابر ضربه گلوله (مولکول گرافن به دلیل داشتن ساختار زنبوری شکل و کریستالی 6 وجهی یا “Hexagonal crystal system” در عین سبک بودن بیشترین مفاومت را در برابر ضربه و کشش به نمایش می‌گذارذ. همین مقاومت بالا سبب شده تا این ماده‌ی دوست داشتنی در صنایع نظامی، راه و شهر سازی، پزشکی و تکنولوژی مورد استقبال قرار بگیرد.)

به لطف این کشف عجیب، حال با جایگزین کردن ماده “Graphene” با ماده “COC” تولید کنندگان هارد دیسک قادر به تولید پلاتر هایی با ضخامت لایه محافظتی برابر با یک  اتم هستند! به همین واسطه این دانشمندان ادعا می‌کنند که امکان ذخیره سازی اطلاعات را تا 10 برابر روی مساحتی یکسان امکان پذیر کرده‌اند.

به گفته آن‌ها به کمک این لایه محافظتی جدید که ضخامت آن زیر 2 نانومتر است، چگالی اطلاعات در هر اینچ مربع از پلاتر هارد دیسک ها، می‌تواند بین 4 تا 10 ترابایت در هر اینچ مربع افزایش پیدا کند!

این لایه محافظتی جدید علاوه بر افزایش چگالی ذخیره سازی اطلاعات، می‌تواند اصطکاک سطح اصلی پلاتر را به نسبت به لایه محافظتی “COC” تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این قابلیت باعث افزایش مقاومت پلاتر در مقابل خوردگی و سایش می‌شود.

 3,482 بازدید,  4 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع

نظرسنجی
نظرسنجی کیفی هاردیاب
فعالیت هاردیاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آیا انتقادی دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.
ثبت نظر
لطفا برای ثبت نظر ایمیل آدرس خود را وارد نمایید
بازگشت
ثبت نهایی
نظر شما با موفقیت ثبت شد، از توجه شما متشکریم