هارد ریفر چیست ؟ آموزش تشخیص هارد ریفر شده از هارد اصلی (تفاوت Refurbished, Re-packed, Re-labeled)

همین حالا امتیاز دهید
امتیاز: 4.29 از 5. از 7 رأی.
لطفا صبور باشید...

در این مقاله قصد داریم تا به زبانی ساده بگوییم که هارد ریفر چیست و چطور میتوانید تفاوت آن را با هارد اصلی تشخیص دهید. هارد رفرش شده (refurbished hard) یا  هارد ریفر عبارتی است که متخصصان فعال در عرصه کامپیوتر به هارد دیسک هایی اطلاق می‌کنند که توسط شرکت سازنده مانند وسترن دیجیتال بازسازی شده باشند.

هارد ریفر چیست ؟

هنگامی که شما اقدام به خرید هارد شرکتی یا ریفر (Refurbished Hard) می کنید در واقع ممکن است با سه مدل هارد دیسک مواجه شوید:

  • هارد دست دوم (Re-packed) : این هارد دیسک ها به دلیل کارکرده بودن مجددا پک و گارانتی می شوند با عنوان گارانتی شرکتی به فروش می رسند.
  • هارد تعمیر شده (Refurbished) : این هارد دیسک ها عموما به دلیل بروز مشکلات جزئی به شرکت سازنده بازگردانده شده و پس از بازسازی و تایید صحت کارکرد با عنوان هارد ریفر به بازار عرضه می‌شوند.
  • هارد لیبل شده (Re-labeled) : در برخی موارد لیبل هارد دیسک مجددا نصب شده تا با عنوان جدیدی به فروش برسند در این مواقع سریال هارد دیسک توسط سایت مرجع قابل شناسایی نیست.

در زبان عامیانه همه این موارد به اسم هارد ریفر مطرح هستند که در ادامه بیشتر به تفاوت آن ها میپردازیم، در اروپا و آمریکا هارد ریفر اغلب با کلمه «Refurbished Product» یا «Repaired Product» و کادر سبز رنگ ارائه می شود و ممکن است بر روی آن عبارات و توضیحاتی درباره ریفر بودن آن ها وجود داشته باشد که نمونه ای از محصولات سیگیت در تصویر پایین مشخص است.

هارد ریفر چیست ؟ تشخیص هارد ریفر شده | خرید هارد ریفر | قیمت هارد ریفر | هارد ریفر وسترن دیجیتال

نمونه یک هارد Refurbished سیگیت      

انواع هارد ریفر؛ بررسی تفاوت بین هارد Refurbished, Re-packed, Re-labeled

هارد Refurbished (تعمیر شده)

همانطور که در بالا ذکر کردیم این نوع هارد دیسک ها به دلیل مشکلات جزئی سخت افزاری به سمت کارخانه بازگشته و تعمیر می‌شوند، سپس توسط نرم افزار های تخصصی تست شده و تایید می‌شوند. در نهایت پک و پلمپ شده و به سراسر جهان توزیع می‌شوند. اصلی ترین ویژگی این هارد دیسک ها در خطر بودن سایر اجزاء تعمیر نشده یا تعویض نشده‌ی قدیمی است!

هارد Re-labeled (لیبل شده) باز لیبل شده

هارد دیسک های Re-labeled یا “باز نو شده” به هارد دیسک های اصلی دست دومی گفته می‌شود که به دلیل کارکردی که داشته اند توسط فروشنده یا توسط تولید کننده هارد دیسک باز پک و لیبل می شوند، عموما هارد دیسک هایی که در سایت وسترن و سیگیت شناسایی نمی شوند وشما مبایست بارکد شاسی هارد دیسک را چک کنید، هارد های ری لیبل از دست مواردی هستند که مجددا پلمپ و گارانتی شده اند. تفاوت اصلی این نوع هارد دیسک ها نسبت به هارد دیسک های ریفر در تفاوت سریال نامبر لیبل با شاسی هارد دیسک و کیفیت مرقوب تر به دلیل تعمیر نشدن است. در واقع فروشنده یا تولید کننده از سلامت این محصول در حد یک محصول نو و بدون کار کرد مطمئن است و آن را با لیبل جدید به فروش می رساند، به همین سبب حاضر به صدور گارانتی مجدد برای آن محصول شده است. از ویژگی های بارز این نوع هارد دیسک ها کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب است.

هارد Re-packed (دست دوم) باز پک شده

در بازار هارد دیسک های ریفر بهترین حالت هارد دیسک برای شما می‌تواند یک هارد دیسک Repacked باشد. البته نام این نوع هارد دیسک ها را به اشتباه ریفر می‌نامند و دلیل کار کرده بودن این نوع محصولات بودن آن ها است. در واقع هارد دیسک های Repacked یا “باز پلمپ شده” یک محصول دست دوم است با این تفاوت که مجددا گارانتی می شوند. باید بدانید این هارد دیسک ها در کشور های اروپایی و آمریکایی برای “باز گارانتی” شدن به سمت شرکت تولید کننده بازگردانده می‌شوند اما در خاورمیانه چین نقش اصلی را برای تامین محصولات ریفر ایفا می کند. ویژگی دوست داشتنی این محصولات قیمت و کیفیت قابل قبول، سلامت 100% ، و گارانتی است، که شما را از هر جهت برای خرید این محصولات آماده می‌کنند. اما این موضوع تا جایی جذاب به نظر می‌رسد که شما قصد تشخیص آن را نسبت به سایر محصولات ریفر داشته باشید. اگر قصد خرید چنین محصولی داشته باشید باید بدانید که برای عموم کار ساده‌ای نیست چرا که تنها با تست این محصولات توسط نرم افزار های تخصصی می‌توانید جزئیات آن ها را دریافت کنید.

خوب است بدانید که ذر برخی موارد برای صرفه قیمت ممکن است فروشگاهی محصولی با هر سه این عناوین به فروش برساند که می بایست با ذکر شرکتی بودن یا ریفر بودن هنگام خرید، خریدار را مطلع کند. با افتخار هاردیاب این اقدام را برای مشتریان خود با درج کلمه شرکتی و اصلی در بخش گارانتی هر محصول انجام داده است.

هارد ریفر چیست ؟ آموزش تشخیص هارد ریفر شده از هارد اصلی (تفاوت Refurbished, Renewed, Repacked)

تشخیص هارد ریفر شده

حال که متوجه شدید هارد ریفر چیست باید فهمیده باشید که تشخیص هارد ریفر شده نیاز به کمی حوصله و تحقیق دارد. در ادامه با هاردیاب همراه باشید تا روش های تخصصی تری برای شناسایی هارد دیسک ریفر از هارد آکبند و اصلی را با هم بررسی کنیم. همانطور که گفتیم اولین نشانه های هارد Refurbished شده را می‌توان از برچسب روی آن شناسایی کرد. عموما شرکت های بزرگ فعال در عرصه‌ی دیجیتال مانند؛ IBM ، Google، Amazon و … از قاعده‌ای مشخص برای بروز نگاه داشتن سیستم های رایانه‌ای خود پیروی می‌کنند که به واسطه‌ی آن سخت افزار های خود را در یک بازه‌ی زمانی مشخص (مثلا هر چهارسال یکبار) تعویض کرده یا ارتقاء می‌دهند.

برای تشخیص هارد دیسک ریفر از هارد دیسک اصلی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از نرم افزار: می‌توانید از نرم افزار‌های مخصوص برای تشخیص هارد دیسک‌ها استفاده کنید. این نرم افزار‌های مانند Hard Disk Sentinel معمولا اطلاعات مربوط به هارد دیسک‌های متصل به سیستم را نمایش می‌دهند و شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، هارد دیسک ریفر را از هارد دیسک اصلی تشخیص دهید.
  2. استفاده از BIOS: با ورود به تنظیمات BIOS سیستم، می‌توانید اطلاعات مربوط به هارد دیسک‌های متصل به سیستم را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل نام و حجم هارد دیسک‌ها می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هارد دیسک ریفر را از هارد دیسک اصلی تشخیص دهید.
  3. بررسی فیزیکی: اگر هارد دیسک‌ها فیزیکی متفاوت باشند، می‌توانید با بررسی ظاهری آن‌ها، هارد دیسک ریفر را از هارد دیسک اصلی تشخیص دهید. به عنوان مثال، هارد دیسک ریفر ممکن است اندازه کوچکتر یا بزرگتری داشته باشد یا دارای طرح و رنگ متفاوتی باشد.

تشخیص هارد ریفر وسترن دیجیتال از هارد اصلی

نمونه هارد ریفر وسترن دیجیتال اصلی

هارد ریفر اصلی وسترن دیجیتال عموما با برچسب هایی به شکل برچسب هارد اصلی به بازار عرضه می‌شود اما با یک تفاوت جزئی! این تفاوت در واژه‌ی Recertified افزوده شده در بالای مدل هارد دیسک خلاصه می‌شود که می‌توانید نمونه‌ی آن را در تصویر مشاهده کنید. محصولات Refurbished و Repacked در تولیدات وسترن دیجیتال با عنوان مشترک Recertified  به بازار عرضه می‌شود که کار را برای تشخیص کاربرانی که به دنبال هارد دیسک Repacked هستند سخت می‌کند.

هارد ریفر چیست ؟ تشخیص هارد ریفر شده | خرید هارد ریفر | قیمت هارد ریفر | هارد ریفر وسترن دیجیتال

انتخاب گارانتی معتبر

اولین گام برای تشخیص هارد ریفر وسترن دیجیتال انتخاب یک گارانتی معتبر هنگام خرید هارد دیسک است. هارد رفرش شده عموما به دلیل قیمت مناسبی که دارد، کالای پر سودی هم برای فروشنده و هم برای خریداران است اما این سود آوری برای خریداران ریسک زیادی را به همراه خواهد داشت، که دلیل آن را می‌توان نداشتن گارانتی معتبر و پشتوانه‌ی قابل اعتماد دانست. پس با انتخاب یک گارانتی معتبر مانند؛ سازگار، آواژنگ، هاردیاب، الماس و … از اصلی بودن هارد دیسک خود مطمئن شوید.

ردیابی سریال نامبر هارد دیسک

عمده‌ی هارد دیسک های اصلی وسترن دیجیتال با سریال نامبر های قابل ردیابی از طریق وبسایت اصلی این شرکت به بازار عرضه می‌شوند که شما می‌توانید با مراجعه به این آدرس : https://support-en.wd.com/app/warrantystatus از صحت اصلی بودن هارد وسترن دیجیتال خود مطلع شوید. لازم به ذکر است که در برخی موارد سریال نامبر های مربوط به محصولاتی به مقصد خاورمیانه توسط این وبسایت شناسایی نمی‌شوند که نیاز است آن ها را به کمک نرم افزار های کمکی بررسی کنید.

استفاده از نرم افزار های کمکی

هارد ریفر چیست ؟ آموزش تشخیص هارد ریفر شده از هارد اصلی (تفاوت Refurbished, Renewed, Repacked)

نرم افزار های کمکی به شما این امکان را می‌دهند که با دقت بیشتری سلامت و اصالت هارد دیسک خود را بررسی کنید. برای نمونه می‌توان به نرم افزار قدرتمند Hard Disk Sentinel اشاره کرد. این نرم افزار با بررسی مدت زمان فعالیت هارد دیسک و تعداد دفعات روشن و خاموش شدن آن به شما این امکان را می‌دهد تا از دست دوم بودن یا ریفر بودن هارد دیسک خود باخبر شوید!

دانلود نرم افزار نگهداری هارد دیسک Hard Disk Sentinel

آیا خرید هارد ریفر توصیه می‌شود؟

اگر به دنبال یک هارد دیسک قابل قبول و مقرون بصرفه هستید خرید هارد ریفر را به شما توصیه می‌کنیم. زمانی خرید هارد Refurbished از نگاه هاردیاب منطقی است که شما با محدودیت بودجه‌ی خرید مواجه باشید و تنها هدف از خرید هارد ریفر برای شما رفع نیاز با صرف هزینه ای کمتر باشد. تا به اینجای کار متوجه شدید که هارد ریفر چیست اما باید بدانید که عمر دستگاه الکترونیکی به طرز استفاده شما برمیگردد و می توان با نگه داری درست از محصولات ریفر بازدهی متناسبی با قیمت آن را شاهد بود.

بررسی قیمت هارد رفرش شده

دلیل اصلی ارزان بودن هارد ریفر را می‌توان در مرجوعی بودن آن پیدا کرد. هارد دیسک های کارکرده که تحت عنوان Warranty به سمت کارخانه یا فروشنده عودت داده می‌شوند عموما با یک پلمپ پلاستیکی یا تعمییر کوچک قابل استفاده می‌شوند، در واقع اجزای داخلی هارد دیسک های مرجوعی حکم بازگشت سرمایه را برای تولید کنندگان و فروشندگان عمده ایفا می‌کند. اما آیا در کشور های غربی نیز از هارد Refurbished استفبال می‌کنند یا خیر؟

پاسخ این سوال منفی است، چرا که هارد های اصلی که توسط شرکت هایی مانند وسترن دیجیتال، سیگیت و توشیبا تولید می‌شوند با قیمتی نزدیک به قیمت هارد ریفر بین نمایندگان اصلی در سراسر جهان توزیع می‌شوند که همین تقاوت قیمت کم سبب شده تا کاربران از هارد Refurbished شده در این کشور ها استقبال چندانی نکنند.

شاید بپرسید که تکلیف کشور هایی که از داشتن نمایندگی اصلی محروم هستند چیست؟! باید بگوییم که با توجه به عدم ارائه‌ی قیمت مصوب برای این دست از کالا های وارداتی، هارد اصلی با قیمت مازاد به دست مشتری می‌رسد. در نتیجه هارد ریفر با قیمت ارزان تر میان کاربرانی که به دنبال خرید مقرون به صرفه هستند محبوب می‌شود. که چندان اتفاق دور از ذهنی نیست! در انتها اگر از این مطلب راضی بودید مارو از نظر خودتون در پایین این صفحه مطلع کنید.

3 دیدگاه ثبت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع

نظرسنجی
نظرسنجی کیفی هاردیاب
فعالیت هاردیاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آیا انتقادی دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.
ثبت نظر
لطفا برای ثبت نظر ایمیل آدرس خود را وارد نمایید
بازگشت
ثبت نهایی
نظر شما با موفقیت ثبت شد، از توجه شما متشکریم