مقاله‌ای از تاریخچه هارد دیسک، مروری بر فناوری ساخت هارد دیسک از آغاز تا امروز

همین حالا امتیاز دهید
امتیاز: 5.00 از 5. کل امتیازات: 1 رأی.
لطفا صبور باشید...

در این مقاله قصد داریم به طور کلی به تاریخچه هارد دیسک بپردازیم، هارد دیسک متولد شده از صفحات دایره ای و مسطح است که از جنس آلومینیوم یا شیشه بوده که با یک لایه روکش ماده مغناطیسی ساخته می‌شوند. هارد دیسک ها برای کامپیوتر های شخصی می توانند تا چندین ترابایت (میلیاردها بایت) اطلاعات را ذخیره کنند. داده ها بر روی سطح آنها در مسیرهای متحدالمرکز به صورت همیشگی ذخیره می شوند. یک آهنربای الکتریکی کوچک ، به نام سر مغناطیسی ، با کمک یک بازو مکانیکی مغناطیسی لکه های ریز روی دیسک چرخان در جهات مختلف ، یک رقم دودویی (1 یا 0) ایجاد می‌کنند که چشم هارد دیسک همان “هِد” با تشخیص جهت مغناطیسی لکه ها ، ارقام را می خواند. حال متوجه شدید دقیقا هارد دیسک چیست بهتر است بدانید که هارد دیسک ها به غیر از دیسک سخت ، از هد خواندن / نوشتن ، موتور درایو برای چرخاندن دیسک ها و مقدار کمی مدار الکتریکی تشکیل می‌شود. که همگی در یک جعبه فلزی مهر و موم شده اند تا دیسک ها را از گرد و غبار محافظت کند. اصطلاح “Hard Disk Drive” در اختصار به “HDD” معروف است که در زبان پارسی با نام “درایو دیسک سخت” مطرح می شوند اما در زبان عامیانه مرد ایران با نام “هارد” این قطعه‌‎ی کامپیوتری را می‌شناسند.

تاریخچه سرعت چرخش هارد دیسک

تاریخچه هارد دیسک

نمایی از سرعت چرخش دیسک سخت با سرعت 5400 دور در دقیقه

یک واحد دیسک سخت در درایو هارد دیسک دارای یک سرعت چرخش تنظیم شده است که از 4200 دور در دقیقه تا 15000 دور در دقیقه متغیر است. اکثر رایانه های شخصی لپ تاپ و دسک تاپ ها از دیسک های سختی استفاده می کنند که توان چرخش بین 5400 دور در دقیقه تا 7200 دور در دقیقه را دارا هستند، در حالی که دیسک های سخت با دور بالاتر را می توان در ایستگاه های کاری و سرورها یافت. زمان دستیابی به دیسک بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می شود. اگرچه مکان فیزیکی همه‌ی داده ها را می توان با کمک سیلندر ، شیار ها و بخش ها بروی دیسک سخت شناسایی کرد ، اما کامپیوتر قوه‌ی تبدیل شناسایی فیزیک را از اعداد صفر و یک درک می‌کند که این به یک برنامه نویس تحت سخت افزار کمک می‌کند به هر یک از این خانه ها یک آدرس منطقی مانند پلاک منزل شما باشد که تنها مزیتش پیدا کردن محل داده‌ی مورد نظر کاربر است یا همان پستچی محله‌ی شما ، اینها در واقع به یک آدرس بلوک منطقی با فرمت (LBA) هستند که با دامنه آدرس بیشتری روی دیسک های سخت کار می کند یا ترسیم می شوند.

تاریخچه هارد دیسک | مقایسه‌ی درایو دیسک سخت و حافظه‌ی اس اس دی

پس از فهمیدن اینکه هارد دیسک چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد باید گفت که علیرغم محبوبیت فزاینده SSD ها در سالیان اخیر، هارد دیسک ها کماکان در صدر فروش حافظه‌های کامپیوتری در سطح جهان هستند. دلیل اصلی آن را می‌توان قیمت مقرون به صرفه‌ی هارد دیسک نسبت به اس اس دی دانست. اما باید گفت که با کاهش سریع هزینه حافظه های فلش حالت جامد غیر فرار در سالیان گذشته موجب شده تا کاهش قیمت هارد دیسک در بازار جهانی را حس کنند. حافظه های اس اس دی به صورت درایوهای حالت جامد (SSD) یا Solid State Drive تولید می‌شوند که دلیل سرعت بالای آن ها را در همین حافظه های حالت جامد می‌توان یافت ، با این حال دیسک های سخت همچنان یک گزینه محبوب برای ذخیره داده ها برای مصرف کنندگان و شرکت ها هستند. حافظه های SSD در همان محفظه های درایو خارجی و داخلی مشابه نسخه های HDD یا هارد دیسک قرار می گیرند. SSD ها ممکن است بسیار سریعتر ، با دوام تر و انرژی کمتری نسبت به هارد دیسک ها داشته باشند ، اما گران تر نیز هستند. SSD ها برای برنامه هایی که کارایی بالایی دارند ، مناسب تر در نظر گرفته می شوند ، در حالی که HDD ها بیشتر برای موارد استفاده با ظرفیت بالا استفاده می شوند.


مطلب مرتبط : بهترین هارد دیسک های 2021


تاریخچه هارد دیسک | ظهور IBM

در سال 1953 مهندسان IBM اولین دیسک سخت را اختراع کردند که اندازه آن به اندازه دو یخچال معمولی در کنار هم بود. این شرکت سپس اولین رایانه مبتنی بر دیسک سخت تجاری ، یعنی مدل  IBM 305 RAMAC (روش دسترسی تصادفی حسابداری و کنترل) را در سال 1956تولید کردند که تنها 5 مگابایت ظرفیت داشت. قطر دیسک های RAMAC دو فوت بود و هزینه ذخیره سازی آن تقریباً 10 هزار دلار به ازای هر مگابایت محاسبه می‌شد. با این اختراع یکی از مهم‌ترین هنر های مهندسی در تاریخ بشریت بود. این یک پیشرفت بزرگ در فناوری ذخیره سازی رایانه‌ای تا آن زمان بود جالب اینجاست که بدانید این تکنولوژی بیشتر به نوار مغناطیسی متکی بود. این نوار های مغناطیسی را پیش از این می‌‌توانستید نوار کاست ها و فیلم ویدیویی پیدا کنید و باید بدانید معروف ترین نوع نوار های مغناطیسی همیشه در جیب شما قرار دارد، بله “کارت عابر بانک” یکی از اختراعات جالب با تکنولوژی نوار های معناطیسی است که وظیفه دارد کد های دستوری معرفی هویت بانکی شما را در اختیار دستگاه های بانکی مانند ATM یا عابر بانک قرار دهد. هد یا چشم خواندن و نوشتن متحرک RAMAC برای اولین بار برای هارد دیسک ها قابلیت خواندن از روی همین نوار های مغناطیسی را محقق کرد.

تاریخچه هارد دیسک

در تصویر بالا شاهد IBM 305 RAMAC اولین ماشین دیسک سخت دنیا با ظاهری به اندازه یک ماشین باری و با قیمتی میلیون دلاری هستید که در سال 1956 توسط Glendale Laboratory و کمک شرکت IBM در New York طراحی شد

فناوری که تاریخچه هارد دیسک را متحول کرد

اگر تا به حال کنجکاو بودید که هارد دیسک چیست و چه گذشته‌ای داشته بد نیست که با بزرگ ترین توسعه دهنده‌ی قطعات کامپیوتری نیز آشنا شوید. بله این شرکت IBM نام دارد. IBM ادامه توسعه فناوری دیسک های سخت را در طی چند دهه‌ی بعد یعنی تا سال 1961 به صورت جدی تر پیشگرفت و حاصل آن ، تولید هد های شناور موجود در محصول IBM 1301 Disk شد، که بر روی لایه نازکی از هوا شناور بود و باعث می‌شد تا با افزایش سرعت صفحات و افزایش تراکم ذخیره در بلاک ها می شد. دو سال بعد ، IBM اولین هارد دیسک قابل جابجایی ، یعنی 1311 را معرفی کرد. اولین بسته معرفی شده در بازار دیسک سختی از این مدل با نام  IBM 1316 بود ، که دارای  شش دیسک 14 اینچی و 2.6 مگابایت فضای ذخیره سازی بود، به دنبال آن IBM 2311 (5 مگابایت) و IBM 2314 (29 مگابایت) با نام HDD معرفی شدند.

تاریخچه هارد دیسک

نمایی از اولین Hdd دنبا که توسط IBM با نام IBM 2314 تولید شد

تاریخچه هارد دیسک | نمونه اولین هارد دیسک

Memorex اولین هارد دیسک رسمی سازگار با محصولات IBM بود که در سال 1968 معرفی شد. در سال 1970 ، اولین هارد دیسک ها با تصحیح خطا باز تولید و به مرور زمان در بازار ظاهر شدند ، برند Western Digital (در آن زمان به نام General Digital Corporation) در همان سال از اولین فاتحان قله‌ی تولید هارد دیسک در جهان بود. در سال 1973 ، IBM نسخه 3340 – معروف به “Winchester” – اولین هارد دیسک مهر و موم شده با هدهای کم جرم و اسپیندل های روان شده را منتشر کرد. اولین اختراع ثبت شده با نام اختراع آرایه دیسک های مستقل یا (RAID) بود که در سال 1978 ثبت شد .

تاریخچه هارد دیسک

Memorex اولین درایو دیسک سخت رسمی دنیا در سال 1968 توسط IBM معرفی شد و توجه ناظرین را در نمایشگاه به خود جلب کرد

همه چیز وفق مراد وسترن دیجیتال بود تا در سال 1979 گروهی به سرپرستی آل شوگارت ، که دهه ها قبل به توسعه پروژه RAMAC کمک می کرد ، شرکت Seagate Technology Corp را تأسیس کردند. این همچنین سالی بود که IBM شروع به کار کرد تا درایو Piccolo که از هشت دیسک برای ذخیره 64 مگابایت استفاده می کرد را برا استفاده در IBM 3370 تولید کند، این مذل هارد دیسک اولین HDD با هد فیلم نازک در دنیا محسوب می‌شد. در سال 1980 ، IBM اولین هارد دیسک با ظرفیت 1 گیگابایت را با نام IBM 3380 که 550 پوند قیمت داشت و به اندازه یک یخچال بود را، به قیمت 40000 دلار منتشر کرد. این همان سال بود که Seagate اولین هارد دیسک خود را که در سایز 5.25 اینچ تولید کرده بود را معرفی کرد. شرکت اسکاتلندی Rodime در سال 1983 یک هارد دیسک 3.5 اینچی تولید کرد. سه سال بعد ، استاندارد Small Computer System یا Interface (SCSI) ارائه شد این استاندارد با تفکر استفاده از کامپیوتر ها به عنوان یک سیستم شخصی و خانگی جرقه خورد. در سال 1988 ، PrairieTek هارد دیسکی را به 2.5 اینچ – و ظرفیت 20 مگابایت روی دو دیسک – برای استفاده در لپ تاپ ها تولید کرد.

تاریخچه هارد دیسک

اولین هارد دیسک 1 گیگابایتی دنیا با نام IBM 3380 با قیمت 40000 دلار در سال 1980 به فروش رسید (البته این فقط قسمتی از ماشین IBM 3380 محسوب می‌شود)

رقابت IBM , Western Digital , Seagate و HP بر سر تحولی دیگر در تاریخچه هارد دیسک در سال 1990 میلادی

با طلوع دهه 1990 میلادی کاربران متوجه شده بودند که اهمیت هارد دیسک چیست و روز به روز به فروش آن در بازار کامپیوتر جهانی افزوده می‌شد ، درایو 0663 Corsair از IBM آمد متولد شد. 0663 اولین دیسک سختی بود که از هدهای مغناطیسی استفاده می کرد و حداکثر 1 گیگابایت داده را بر روی دیسک های 8.95 میلی متری خود ذخیره می کرد. درایوها همچنان کوچک می شدند تا اولین دیسک 1.8 اینچی از Integra Peripherals در سال 1991 و پس از آن 1.3 اینچ Hewlett Packard Kittyhawk از شرکت HP در سال 1992 معرفی شد. Western Digital در سال 1994 رابط دیسک سخت Enhanced IDE را به دنیا معرفی کرد و رکورد عبور سرعت انتقال داده از 528 مگابایت را شکست. تا سال 1996 ، IBM در حال ذخیره 1 میلیارد بیت در هر اینچ مربع بر روی یک دیسک سخت بود که خانواده‌ی یوزپلنگ Seagate به اولین 10000 دور در دقیقه HDD تبدیل رسیدند که این تازه ابتدای رقابت این دو غول بزرگ در صنعت تولید هارد دیسک ها تا آن زمان بود. در سال 1997 ، IBM اینچی 3.5 را با 16.8 گیگابایتی حافظه و با نام Titan به بازار عرضه کرد ، اولین دیسک سختی که از هدهای مغناطیسی غول پیکر استفاده می کند. Microdrive این شرکت بود که دقیقا یک سال بعد از Titan تولید شد و توانست 340 مگابایت را در یک صفحه دیسک 1 اینچی ذخیره کند.

تاریخچه هارد دیسک

اولین HDD تولید شده توسط سیگیت با فرم فاکتور 5.25 اینچ در سال 1980 (تفاوت اندازه این درایو در برابر نمونه های 2.5 اینچی جدید بسیار فاحشه)

ورود Toshiba و Maxtor به عرصه تولید هارد درایو

در سال 2000 ، ماکستور “Maxtor” تجارت هارد دیسک را متحول کرد و در حرکت اول خود رقیب اکثر برند های تولید کننده‌ی هارد دیسک در آن زمان را با نام  Quantum خریداری کرد و در همان سال Seagate با محصول جدید خود با نام Cheetah X15 HDD توانست به سرعت به 15000 دور در دقیقه دست پیدا کند. Seagate با به نمایش گذاشتن قدرت تراکم عرضی ضبط مغناطیسی خود عمود بر 100 گیگابایت بر اینچ مربع در همان سال به یک نقطه عطف دیگر دست یافت. هیتاچی تجارت ذخیره اطلاعات IBM را در سال 2003 رونق و آن را خریداری کرد ، برند Seagate اولین رابط BUS رایانه ای Serial Advanced Technology Attachment را تولید کرد و درست در همان زمان بود که Western Digital اولین 1 هارد SATA با ظرفیت 37 گیگابایت را با نام Raptor ساخت. توشیبا اولین شرکت آسیایی مستقل بود که فهمید تکنولوژی ساخت اجزای یک هارد دیسک چیست و چطور می‌تواند پا به این عرصه بگذارد. در سال 2004 ، توشیبا کار خود را پر قدرت آغاز کرد و اولین هارد دیسک 0.85 اینچی را که یک مدل 2 گیگابایتی که تنها یک صفحه مغناطیسی بود را به بازار عرضه کرد و تعجب تولید کنندگان آمریکایی را برانگیخت. این در حالی بود که رقیب آسیایی دیگر آن یعنی هیتاچی در سال 2005 اولین هارددیسک 500 گیگابایتی را به بازار عرضه کرد، باید گفت که ظرفیت هارد درایو ها از آن زمان بود که به سرعت بالا رفت.

تاریخچه هارد دیسک

نمودار تنوع ظرفیت هارد دیسک از سال 1956 تا 2019 در جهان

در اواخر دهه 2000 ، سیگیت و وسترن دیجیتال 3 ترابایت HDD را را با کمک یکدیگر تولید کردند در همان زمان بود که توشیبا در سدد تولید هارد دیسک 4 ترابایتی خود بود. در سال 2013 ، Seagate دارای موفق به تولید درایو 5 ترابایتی خود شد، در حالی که HGST (با همکاریه Western Digital) یک دیسک سخت پر از هلیمرا با ظرفیت 6 ترابایتی طراحی می‌کرد.

در پایان مقاله تاریخچه هارد دیسک امیدواریم که به اطلاعات شما افزوده باشیم و راهی جدید در انتخاب هارد دیسک شما باز کرده باشیم، اگر قصد خرید هارد دیسک دارید میتوانید با مشاورین آنلاین هاردیاب در چت آنلاین در ارتباط باشید یا از صفحه فروشگاه مخصولات مارا دنبال کنید.

 5,550 بازدید,  1 

6 دیدگاه ثبت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع

نظرسنجی
نظرسنجی کیفی هاردیاب
فعالیت هاردیاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آیا انتقادی دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.
ثبت نظر
لطفا برای ثبت نظر ایمیل آدرس خود را وارد نمایید
بازگشت
ثبت نهایی
نظر شما با موفقیت ثبت شد، از توجه شما متشکریم