دیتاسنتر چیست؟ ذخیره سازی اطلاعات تا چه حد می‌تواند برای طبیعت مضر باشد؟!

همین حالا امتیاز دهید
امتیاز: 3.67 از 5. از 3 رأی.
لطفا صبور باشید...

دیتاسنتر چیست؟

“مراکز داده یا همان دیتاسنتر ها عموما به مراکزی گفته می‌شود که توسط یک برند خصوصی یا دولتی به هدف ذخیره انبوه اطلاعات دیجیتالی تاسیس می‌شود، برای مثال به یکی از معروف ترین آن ها می‌توان به دیتاسنتر های گوگل اشاره کرد.” در این مراکز از پردازنده‌ هایی بسیار قدرتمند برای مدیریت هارد دیسک ها و سایر حافظه‌ها استفاده می‌کنند. عموما ابر دیتاسنتر ها در کشور چین و آمریکا یافت می‌شوند. در ادامه لیستی کوچک از مطرح ترین مراکز داده در جهان را شاهد هستید.

مطرح ترین دیتاسنتر ها درجهان

  1. دیتاسنتر سویچ در آمریکا
  2. دیتاسنتر رنج در چین
  3. دیتاسنتر گوگل در آمریکا
  4. دیتاسنتر آمازون در آمریکا
  5. دیتاسنتر ناسا در آمریکا

این مراکز توسط ابر سیسم های کامپیوتری هدایت و مدیریت می‌شوند، اما بازوی اصلی این دیتاسنتر ها، هارد دیسک ها هستند. این هارد دیسک ها عموما در ظرفیت های بالای 8 ترابایت و در برند های متنوعی مانند وسترن دیجیتال ، سیگیت و توشیبا یافت می‌شوند.

تا چه حد دیتاسنتر ها برای طبیعت مضر هستند

اما در همین بین باید گفت این ابر کامپیوتر ها به مصرف بالایی از حجم برق شهری علاقه دارند. باید گفت که دیتاسنتر ها از بزرگترین مصرف کنندگان برق در هر کشور نسبتا مدرن هستند. که به طور کل دو درصد از برق جهان را به خود اختصاص می‌دهند، به همین واسطه به اندازه کل صنعت هواپیمایی CO2 یا همان گاز کربن دی اکسید تولید می‌کنند! از مطرح ترین این دیتاسنتر های می‌توان به دیتاسنترهای گوگل اشاره کرد. از آنجایی که میزان انرژی مصرفی این مراکز هر چهار سال دو برابر می شود ، سریعترین ردپای کربن را در بین سایر بخشهای صنعت IT در طبیعت به جای می‌گذارند. باید بدانید که تنفس گاز کربن دی اکسید در غلظت های کم مشکل ساز نیست اما اگر غلظت این گاز زیاد شود بر عملکرد دستگاه تنفسی اثر سوء می گذارد و می تواند به سیستم اعصاب آسیب وارد کند. غلظت زیاد گاز کربن دی اکسید در هوا از طرفی سبب کاهش درصد اکسیژن نیز می شود و با کم شدن اکسیژن افراد حس حالت تهوع، استفراغ، از هوش رفتن، کما و حتی در موارد شدید مرگ را شاهد خواهند بود.

در دیتاسنتر های گوگل چه می‌گذرد؟

 

تسریع در تحول اطلاعات دیجیتال یکی اصلی ترین دلایل استفاده روز افزون از این مراکز داده توسط ارگان های خصوصی و دولتی در سراسر جهان است. وب‌سایت ها، نرم افزار های آنلاین و کلیه بیزینس های آنلاین به این مراکز داده برای ازائه خدمات اینترنتی خود احتیاج دارند که مطرح ترین این مراکز گوگل است ، گوگل پادشاهی برای اطلاعات دیجیتالی در سطح اینترنت است. پس منطقی است که تمام افرادی که از فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌کنند به آن نیاز پیدا کنند و به آن وابسته شوند. می‌توان نتیجه گرفت که هر فردی که در حال استفاده از گوگل است به نحوی در تولید این میزان کربن دی اکسید شریک است. خبر خوش این است که از سال 2016 به بعد سرویس های گوگل با استفاده از پنل های خورشیدی مراکز خود را کم مصرف تر و سبز تر کنند.

استفاده از منابع طبیعی توسط دیتاسنترهای گوگل

مراکز ذخیره سازی اطلاعات؛ قهرمانانی شرور

دیتاسنترهای گوگل در هامینا ، کشور فنلاند از آب دریا خلیج فنلاند برای خنک سازی ساختمان های خود استفاده می کند و باعث کاهش مصرف انرژی می شود. (البته آب شدن بی رویه یخ های این خلیج را نیز در پی دارد که در طولانی مدت بر گرم شدن منطقه و سپس کره‌ی زمین تأثیر قابل توجهی خواهد داشت)

در برخی از شهر های هوشمند مانند ژاپن که مردم از تکنولوژی هوش مصنوعی و وسایل نقلیه الکترونیکی در آن بیشتر از سایر کشور ها استفاده می‌کنند تقریبا به طور روزانه 463 اگزابایت اطلاعات دیجیتالی تولید می‌شود که نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتر برای اطلاعات را تشدید می‌کنند.

بیت کوین یا دیتاسنتر ها؛ کدام برای طبیعت مخرب تر است؟

طبق آخرین تحلیل دانشگاه کمبریج، استخراج بیت کوین در سراسر جهان به تنهایی به اندازه کل کشور آرژانتین در سال انرژی مصرف می کند! باید گفت که یکی از عوامل مهم دیگر در رابطه با اشغال فضای پایگاه های داده به صورت لحظه‌ای، استخر های مربوط به استخراج بیت کوین هستند. با این حال آماری که در پایین مشاهده می‌کنید نمایان گر حجم قابل توجه مصرف کنندگان صنعت IT بدون استخراج کننده های جدید بیت کوین محاسبه شده است، که نشان از آن دارد که این صنعت بدون بیت کوین هم برای محیط زیست و زندگی آدمی مضر است و در عین حال سبب افزایش قیمت هارد دیسک در سالیان اخیر شده است.

مراکز ذخیره سازی اطلاعات؛ قهرمانانی شرور

مصرف برق صنعت جهانی IT در سال 2012 1817 میلیارد کیلووات بر ساعت محاسبه می‌شده که در مقایسه با بزرگترین کشورهای مصرف کننده انرژی در جهان بسیار عدد قابل توجهی است.

آیا شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی دشمن محیط زیست هستند؟

باید گفت در سالیان اخیر هوش مصنوعی به تنهایی استفاده از مرکز داده و برق را از 2٪ به 10٪ یا حتی 15٪ در سطح جهانی افزایش داده است. و این تنها برای اندوه کره‌ی زمین کافی نیست چرا که با افزایش تعداد نرم افزار های ارتباطات جمعی باعث شده تا بیشتر از هر زمان دیگر انسان ها را به فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات خود در محیط مجازی وابسته کند. که همین داستان موجب شده تا بازار برای دیتاسنتر ها همیشه داغ باشد. اما زمانی که پایه شبکه های اجتماعی جدید به میدان می‌آید این تخریب جمعی جدی تر از قبل به نظر خواهد آمد. عمده‌ی فضای مورد نیاز انسان ها به نرم افزار های شبکه های اجتماعی مانند: فیس بوک، اینستاگرام، واتس آپ و تلگرام اختصاص داده شده می‌شود. با این اوصاف تصمیم آنکه کدام یک برای طبیعت مخرب تر است با شما بیت کوین یا انسان!

در پایان باید گفت بیش از 8 میلیون دیتاسنتر در سراسر جهان وجود دارد که تنها بخش کوچکی از آن ها دیتاسنترهای گوگل است، همیشه یکی از دشوارترین چالش ها تهیه مسکن و محیط های استاندارد برای ایجاد فضای مورد نیاز هارد دیسک ها بوده. اما خبر خوب این است که این مراکز داده به واسطه پنل های خورشیدی در حال کاهش مصرف برق و هزینه های انرژی خود هستند که به همین بهانه می‌توان کاهش تولید گاز کربن را در سال های جاری انتظار داشت.

2 دیدگاه ثبت شده

  1. hi!,I really like your writing very much! share we communicate more about your article on AOL? I need a specialist on this space to unravel my problem. Maybe that's you! Looking forward to peer you.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع

نظرسنجی
نظرسنجی کیفی هاردیاب
فعالیت هاردیاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آیا انتقادی دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.
ثبت نظر
لطفا برای ثبت نظر ایمیل آدرس خود را وارد نمایید
بازگشت
ثبت نهایی
نظر شما با موفقیت ثبت شد، از توجه شما متشکریم